Στο Zero-19 έχουν επιλεγεί και χορηγούνται από εξειδικευμένους και ειδικά εκπαιδευμένους επαγγελματίες τα παρακάτω μαθησιακά και ψυχό-εκπαιδευτικά διαγνωστικά εργαλεία στην ελληνική και την αγγλική γλώσσα που απευθύνονται σε ελληνόφωνους, αγγλόφωνους ή δίγλωσσους μαθητές ηλικίας 4 έως 19 ετών.
Detailed Assessment of Speed of Handwriting (DASH)
Το ψυχομετρικό εργαλείο DASH αξιολογεί την ταχύτητα γραφής. Ως μέρος μιας συνολικής αξιολόγησης, τα δεδομένα από το DASH μπορούν να βοηθήσουν: στον εντοπισμό παιδιών με δυσκολίες στον τομέα της γραφής, στην παροχή μίας αξιόπιστης μέτρησης της ταχύτητας γραφής κατάλληλη ανάλογα με την ηλικία του παιδιού, στην παροχή λεπτομερούς περιγραφής σχετικά με την απόδοση γραφής, στην αξιολόγηση των προγραμμάτων παρέμβασης, αλλά και στην έρευνα.
Το DASH περιλαμβάνει τις εξής πέντε δοκιμασίες: βέλτιστη αντιγραφή, γραφή αλφαβήτου, γρήγορη αντιγραφή, ελεύθερη γραφή και ταχύτητα γραφής. Η καθεμία από τις παραπάνω υποκατηγορίες εξετάζει και έναν διαφορετικό τομέα του γραφικού χαρακτήρα του παιδιού. Ειδικότερα, οι πέντε αυτές δοκιμασίες εξετάζουν τις δεξιότητες της λεπτής κινητικότητας και της ικανότητας διάκρισης, την ταχύτητα παραγωγής γνωστού συμβολικού υλικού, την ικανότητα αλλαγής ταχύτητας ή απόδοσης σε δύο εργασίες με ίδιο περιεχόμενο και την ικανότητα ελεύθερης γραφής.
Συμπερασματικά, οι παραπάνω δοκιμασίες καλύπτουν ένα αρκετά ευρύ φάσμα των δεξιοτήτων που εμπλέκονται στη διαδικασία της γραφής. Μάλιστα, καθώς οι βαθμολογίες στις τέσσερις από τις πέντε δοκιμασίες έχουν πολύ μεγάλη συσχέτιση, μπορούν να αθροιστούν και να μετατραπούν σε μια ουσιαστική συνολική τυπική βαθμολογία, η οποία μπορεί να θεωρηθεί ως καθολικό μέτρο της ταχύτητας γραφής.
Comprehensive Test of Phonological Processing – Second Edition (CTOPP-2)
Το CTOPP-2 είναι ένα σταθμισμένο εργαλείο, το οποίο μετρά τις ικανότητες φωνολογικής επεξεργασίας που σχετίζονται με την ανάγνωση.
Το συγκεκριμένο εργαλείο αναπτύχθηκε για να βοηθήσει στον εντοπισμό ατόμων – ήδη από την φοίτηση τους στο νηπιαγωγείο μέχρι και τις σπουδές τους στην τριτοβάθμια εκπαίδευση – με σκοπό να ωφεληθούν από ποικίλες εκπαιδευτικές δραστηριότητες για να ενισχύσουν τις φωνολογικές τους δεξιότητες. Σύμφωνα με το μοντέλο φωνολογικής επεξεργασίας που σχετίζεται με την ανάγνωση οι φωνολογικές αυτές ικανότητες βασίζονται στην ανάπτυξη τριών δομών: τη φωνολογική επίγνωση, τη φωνολογική μνήμη και την ταχεία ονομασία, οι οποίες και εξετάζονται από το CTOPP-2.
Οι χρήσεις του δοθέντος εργαλείου μπορούν να ταξινομηθούν σε τέσσερις κατηγορίες. Καταρχάς, εντοπίζει τους μαθητές εκείνους που παρουσιάζουν σημαντικά χαμηλότερες βαθμολογίες από τους συνομηλίκους τους σε βασικές φωνολογικές ικανότητες. Επίσης, συμβάλλει στον καθορισμό των δυνατών σημείων, αλλά και των αδυναμιών μεταξύ των αναπτυγμένων φωνολογικών διαδικασιών. Ακόμη, το εργαλείο προσφέρει την δυνατότητα για καταγραφή της προόδου ατόμων στη φωνολογική επεξεργασία, ως συνέπεια των ειδικών προγραμμάτων παρέμβασης. Τέλος, το CTOPP-2 μπορεί να χρησιμεύσει και ως συσκευή μέτρησης σε ερευνητικές μελέτες που διερευνούν τη φωνολογική επεξεργασία.. Ικανοποιεί αυστηρά κριτήρια τεχνικής επάρκειας σχετικά με την αξιοπιστία, την εγκυρότητα, τα δεδομένα γύρω από τις νόρμες, αλλά και τις μεθόδους για την αναφορά των βαθμολογιών.
Wide Range TM Assessment of Memory and Learning – Third Edition (WRAML3)
Το WRAML3 έχει σχεδιαστεί για να συλλέγει κλινικά δεδομένα σχετικά με τις λειτουργίες της μάθησης και της μνήμης του εκάστοτε εξεταζόμενου. Αποτελείται από τις εξής 17 υποδοκιμασίες: έξι υποδοκιμασίες άμεσης ανάκλησης (συμπεριλαμβανομένων δύο υποδοκιμασιών προσοχής και συγκέντρωσης), τέσσερις υποδοκιμασίες καθυστερημένης ανάκλησης, τέσσερις υποδοκιμασίες αναγνώρισης, δύο υποδοκιμασίες μνήμης εργασίας και μία επιπλέον υποδοκιμασία ανάκλησης προτάσεων. Από τις 17 παραπάνω υποδοκιμασίες, οι 11 αφορούν σε συμπληρωματικές υπό-δοκιμασίες που χορηγούνται όταν υποδεικνύεται από την ερώτηση παραπομπής ή την αντίληψη του ίδιου του εξεταστή αναφορικά με την αξιολόγηση καθώς αυτή εξελίσσεται.
Ο σχεδιασμός του ψυχομετρικού εργαλείου WRAML3 καθοδηγήθηκε από ποικίλους στόχους, μερικοί από τους οποίους είναι οι εξής: να παρέχει ένα ολοκληρωμένο και ταυτόχρονα ευέλικτο εργαλείο για την αξιολόγηση της μνήμης, το οποίο θα είναι κατάλληλο για τις συγκεκριμένες κλινικές ανάγκες του περιβάλλοντος αλλά και του εξεταζόμενου, να προσφέρει κλινικά σημαντικά ευρήματα σχετικά με την απόδοση της μνήμης και να επιτρέπει την αξιολόγηση πολλαπλών επιπέδων απόδοσης προκειμένου να καλύπτει ένα ευρύ φάσμα κλινικών αναγκών που μπορεί να ποικίλλουν ανάλογα με τις ανάγκες και τις προσδοκίες του πελάτη.
Τέλος, πολλές αλλαγές έχουν γίνει από την 2η στην 3η έκδοση του εργαλείου WRAML προκειμένου να βελτιωθεί ο τρόπος διαχείρισης του τεστ, καθώς και η μέτρηση των διαφόρων πτυχών της μνήμης και να γίνει το WRAML3 πιο χρήσιμο για ολόκληρο το φάσμα των ηλικιών.
Αθηνά Τεστ Διάγνωσης Δυσκολιών Μάθησης
Το ΑθηνάΤεστ είναι ένα σταθμισμένο διαγνωστικό εργαλείο που εντοπίζει με ακρίβεια τις δυσκολίες μάθησης. Πρόκειται για ένα πολυθεματικό τεστ ενδοατομικής αξιολόγησης που παρουσιάζει μια αναλυτική εικόνα του παιδιού σε καίριους τομείς της ανάπτυξης. Ως ψυχοπαιδαγωγικό διαγνωστικό μέσο κατασκευάστηκε με σκοπό να εντοπίσει εκείνα τα παιδιά που παρουσιάζουν δυσκολίες να ανταποκριθούν στις μαθησιακές απαιτήσεις του σχολείο.
Το ΑθηνάΤεστ συνίσταται σε ένα σύνολο επιμέρους διαγνωστικών δοκιμασιών – δεκατέσσερις κύριες και μία συμπληρωματική – οι οποίες αξιολογούν το επίπεδο και τον ρυθμό ανάπτυξης του παιδιού σε ένα ευρύ φάσμα νοητικών, αντιληπτικών, ψυχογλωσσικών και ψυχοκινητικών διεργασιών. Η χορήγηση των συγκεκριμένων δοκιμασιών στο παιδί δίνει μία αναλυτική εικόνα της ανάπτυξής του και εντοπίζει συγκεκριμένες περιοχές που είναι ελλειμματικές και χρήζουν παρέμβασης.
Ως ψυχοδιαγνωστικό εργαλείο το ΑθηνάΤεστ αποσκοπεί στην έγκαιρη διάγνωση – πρόληψη των μαθησιακών δυσκολιών, καθώς και στην έγκαιρη αντιμετώπισή τους με τον σχεδιασμό και την εφαρμογή ενός αντίστοιχου «πλάνου διδακτικό-διορθωτικής παρέμβασης».
The Standard Progressive Matrices (including the Parallel and Plus Versions) – 2000 Edition
Το ποσοτικό εργαλείο αξιολόγησης Raven συνιστά ένα μη λεκτικό διαπολιτισμικό τεστ ανεξάρτητο από τη γνώση γραφής και ανάγνωσης που διερευνά τη νοητική ικανότητα των ατόμων κάθε ηλικίας ανεξάρτητα από την εθνικότητα, τη γλώσσα και τη φυσική κατάσταση των ατόμων που εξετάζονται. Συνολικά μέσω του συγκεκριμένου εργαλείου, εκτιμάται και η ικανότητα του ατόμου να εξάγει συμπεράσματα σε οπτικοχωρικό πλαίσιο.
Η τυπική δοκιμή αποτελείται από 60 προβλήματα χωρισμένα σε πέντε σύνολα (Α, Β, Γ, Δ και Ε), το καθένα από τα οποία συνίσταται σε 12 προβλήματα. Σε κάθε σετ το πρώτο πρόβλημα είναι όσο το δυνατόν περισσότερο αυτονόητο. Τα προβλήματα που ακολουθούν βασίζονται σε εκείνα που έχουν προηγηθεί και γίνονται σταδιακά πιο δύσκολα, με τέτοιο τρόπο ώστε να επέρχεται η τυπική εκπαίδευση στη μέθοδο εργασίας. Τα πέντε σετ παρέχουν πέντε ευκαιρίες για να κατανοήσει κανείς τη μέθοδο σκέψης που απαιτείται για την επίλυση των προβλημάτων και πέντε προοδευτικές αξιολογήσεις της ικανότητας ενός ατόμου για πνευματική δραστηριότητα.
Πιο συγκεκριμένα, το τεστ αποτελείται από σύνολα, ή σειρές, διαγραμματικών παζλ τα οποία παρουσιάζουν κάποιου είδους σειριακή αλλαγή σε δύο διαστάσεις ταυτόχρονα. Σε κάθε παζλ, λοιπόν, λείπει ένα τμήμα το οποίο και πρέπει να εντοπίσει – το άτομο που κάνει το τεστ – ανάμεσα στις επιλογές που του παρέχονται. Για να διασφαλιστεί το συνεχές ενδιαφέρον του εξεταζόμενου και η αποφυγή της κούρασης, κάθε πρόβλημα σχεδιάζεται με ακρίβεια και παρουσιάζεται όσο το δυνατόν πιο ευχάριστο στην εξέταση.
Comprehensive Ability Battery (CAB)
Το εργαλείο CAB είναι ένα σταθμισμένο στον Ελληνικό πληθυσμό εργαλείο ικανοτήτων που χρησιμοποιείται για τον εντοπισμό της ευχέρειας ενός ατόμου στην εκμάθηση ή εκτέλεση συγκεκριμένων εργασιών.
Ειδικότερα, το ψυχομετρικό εργαλείο CAB αξιολογεί την ευχέρεια στη χρήση αριθμών, την ικανότητα επαγωγικών συλλογισμών, την κατανόηση μηχανικών αρχών και δεδομένων, την αντίληψη χώρου, την παρατηρητικότητα, την ευχέρεια, την αναγνώριση αντικειμένου, τη γλωσσική ικανότητα, την παραγωγή ιδεών, την πρωτοτυπία σκέψης, την απομνημόνευση σε χρήση συνειρμών, την ταχύτητα και την ακρίβεια αντίληψης, την απομνημόνευση με μηχανικό τρόπο, την επιδεξιότητα, την αισθητική κρίση και την εικαστική δημιουργία.
Wechsler Intelligence Scale for Children – UK Fifth English Edition (WISC-V)
Το WISC-V είναι ολοκληρωμένο κλινικό εργαλείο – χορηγούμενο ατομικά – για την αξιολόγηση της νοημοσύνης παιδιών ηλικίας 6 ετών και 0 μηνών έως 16 ετών και 11 μηνών.
Παρέχει βαθμολογίες πρωτογενούς δείκτη που αντιπροσωπεύουν τη διανοητική λειτουργία του παιδιού σε συγκεκριμένες γνωστικές περιοχές, μια σύνθετη βαθμολογία που αντιπροσωπεύει τη γενική διανοητική του ικανότητα, βαθμολογίες βοηθητικού δείκτη που αντιπροσωπεύουν τις γνωστικές του ικανότητες σε διαφορετικές ομάδες με βάση τις εκάστοτε κλινικές ανάγκες και συμπληρωματικές βαθμολογίες δεικτών που μετρούν πρόσθετες γνωστικές του ικανότητες, οι οποίες σχετίζονται με ακαδημαϊκά επιτεύγματα, αλλά και ζητήματα και διαταραχές που σχετίζονται με τη μάθηση.
Οι αναθεωρημένοι στόχοι της 5ης έκδοσης του WISC μπορούν να ομαδοποιηθούν στις εξής πέντε κατηγορίες: ενημέρωση και εκσυγχρονισμός των θεωρητικών θεμελίων, αύξηση της αναπτυξιακής καταλληλότητας, αύξηση της φιλικότητας προς τον εξεταστή αλλά και τον εξεταζόμενο, βελτίωση των ψυχομετρικών ιδιοτήτων και ενίσχυση της κλινικής χρησιμότητας.